Voedselverspilling voorkomen in de GGZ

Dinsdag 07 September 2021

Verantwoordelijk

Linda Matthijssen is sinds 2003 werkzaam bij Pro Persona. Linda werkt op de afdeling facilitaire dienstverlening. Zij is het eerste aanspreekpunt en is daarnaast ook verantwoordelijk voor het personeelsrestaurant in Wolfheze. In aanloop naar de week tegen verspilling heb ik daarom Linda gevraagd voor een gesprek over hoe de medewerkers van het personeelsrestaurant omgaan met voedselverspilling.

 

'We proberen zo weinig mogelijk te verspillen. Om zo min mogelijk te verspillen houden we de periodes goed in de gaten. Met de vakantie periode maken me minder soep. Ook stemmen we het afbakken van de broodjes af. Voedsel waar teveel van is, overhandigen we aan de kliniek, zoals ingevroren soep en brood. We merken dat brood het meest wordt verspild, dat heeft ermee te maken dat niet iedereen hier alert op is en niet afgestemd wordt hoeveel maaltijden nodig en/of over zijn.'


Ideaal plaatje
Op de vraag hoe ze die verspilling proberen tegen te gaan, gaf Linda aan dat ze op creatieve manier proberen om de verspilling laag te houden. De houdbaarheidsdatum van brood wordt altijd op de broodzakken genoteerd. Er wordt gebruik gemaakt van een standaard bestellijst. Daarmee wordt gekeken wat er nog op voorraad is en daar wordt minder van besteld. Ze werken met lijsten en vaste aantallen. Alle voedsel wordt vers besteld. Het ideale plaatje zou zijn dat ze dagelijks verse producten bestellen. Op dit moment bestellen ze 3x per week. Brood wordt elke dag vers geleverd.

 


Elke dag vers brood

Uit onderzoek blijkt dat brood en zuivel het meest worden verspild. Zuivel wordt in het restaurant ook goed in te gaten gehouden. Zo worden zuivel producten (en andere voedselwaren) die als eerste aan de datum zijn gebruikt. De facilitaire medewerkers zijn verantwoordelijk voor de voeding en zijn zich daarom goed bewust van de verspilling. Ze houden dit nauw lettend in de gaten en zorgen dat er zo min mogelijk wordt verspild.

 

Er is een groep op de afdeling die rouleert in aantal cliënten. Daar komt nog wel eens onverwachte verspilling voor. Door wisselende cliënten, dat heeft ook invloed op de verspilling. Alles wat er meegenomen wordt naar die afdeling, wordt niet meer teruggenomen, omdat ze niet weten hoe er met het voedsel is om gegaan. Hierin zijn ook duidelijke afspraken over gemaakt. Er wordt gecommuniceerd over wat er nog in de vriezer staat met de afdelingen met de vraag of zij het kunnen consumeren.

 

 
Verspillingsvrij worden

Op de vraag wat beter kan om een verspillingsvrije organisatie worden: 'Communicatie is een belangrijk aspect. Informatie die relevant is voor onze afdeling wordt niet altijd goed en duidelijk gecommuniceerd. Het komt wel eens voor dat er niet wordt doorgegeven dat een cliënt met ontslagen of verplaatst is. Deze informatie is van cruciaal belang voor het bestellen van voedsel. Het eten wordt namelijk 1 week van te voren besteld, waardoor er soms onnodig teveel wordt besteld, omdat er rekening gehouden is met een x aantal cliënten. Om te voorkomen dat er eten overblijft of verspild wordt, dienen we extra te letten op de communicatie.'

 

Voor de week tegen verspilling is Linda aan het regelen om verschillende salades te maken in het personeelsrestaurant in Wolfheze. Dit is in samenwerking met de tuinderij. Linda is blij met het initiatief om mee te doen met de week tegen verspilling en hoopt dat we als organisatie de bewustwording kunnen creëren en de verspilling in de toekomst kunnen terugdringen.


Naar het nieuwsoverzicht