Innovatie | Pilot leerafdeling voor verpleegkundigen

 

Pro Persona is gestart met een pilot leerafdeling voor stagiaires. Deze ontwikkeling is een antwoord op het steeds moeilijker worden om aan goed gekwalificeerd verpleegkundig persoon te komen en deze te behouden. De eerste groep heeft de stage onlangs succesvol afgesloten.   

 

 

Leerafdeling 

 

Binnen de opleiding Verpleegkundigen en Verzorgenden werd eerder de selectieprocedure vereenvoudigd en versneld om zo eerder verpleegkundige studenten aan zich te kunnen binnen. De leerafdeling van Pro Persona biedt studenten MBO-V en HBO-V een mooie en moderne leervorm. De MBO-V en HBO-V opleidingen worden in huis gehaald om daar het onderwijs te verzorgen. De studenten komen in een lerende en onderzoekende of onderwijsgevende en coachende rol terecht. Dit levert een positief leerklimaat op, wat doorwerkt op zowel patiënten en familie als medewerkers op de afdeling.

 

Inez van de Logt, vierdejaars HBO-V, vertelt: 'Ik heb altijd gedacht dat ik bij de spoedeisende hulp of intensive care zou gaan werken. Tijdens mijn stage in het ziekenhuis deed ik 100 metingen op een dag, maar had geen tijd voor een gesprekje met een patiënt. In de psychiatrie leer je mensen echt kennen, hoor je het echte verhaal. Daarnaast leer je jezelf beter kennen, maar ook je eigen sores te relativeren. Het voordeel van een leerafdeling is dat je meer vragen durft te stellen, daar is alle ruimte voor. We geven elkaar tips, bespreken wat we moeilijk vinden en krijgen de ruimte onze eigen stijl te ontwikkelen.'

 

Lees hier meer ervaringen van stagiaires op de leerafdeling.

 

 

Verpleging 2020

 

Daarbij wordt er met de leerafdeling geanticipeerd op het voorstel van de overheid om verpleegkundige opleidingen volgens de nieuwe standaarden te inrichten, ook wel Verpleging 2020. Pro Persona zet zich actief in om de mogelijkheden van scholing en het Centrale Leerplatform onder de aandacht te brengen. Dit komt in het portfolio van het Kwaliteitsregister van de Verpleegkundigen en Verzorgenden Nederland (VenVN) terecht. Het Centraal Leerplatform van de GGZ Ecadamy is hierbij ondersteunend.

 

 


Datum laatste aanpassing: 21-06-2018