Veelgestelde vragen
![]() |
Administratief praktische zakenWat is een nevencliënt?Als u niet zelf in behandeling bent, maar wel betrokken bent bij de behandeling van een familielid of vriend, wordt u gezien als 'nevencliënt’. Daarom zal ook van u een aantal gegevens worden gevraagd voor de administratieve afhandeling. Wat doet Pro Persona met mijn persoonlijke gegevens?Gedurende uw behandeling zal een aantal persoonlijke gegevens van u gevraagd worden. U kunt hierbij denken aan wettelijk verplichte gegevens, zoals BSN (burgerservicenummer) en legitimatie. Maar ook de gegevens van uw zorgverzekering. Die zijn nodig voor de administratieve afhandeling en verantwoording aan de zorgverzekeraar of het zorgkantoor, de geldgever voor zorginstellingen. Het niet aanleveren van deze gegevens kan ertoe leiden dat een behandeling moet worden stopgezet. Dit gebeurt uiteraard niet als de behandeling strikt medisch noodzakelijk is. Hoe zeg ik mijn afspraak af?Wanneer u niet naar een gemaakte afspraak kunt komen, verzoeken wij u vriendelijk maar dringend om dit uiterlijk 24 uur vóór de afspraak aan ons kenbaar te maken. U kunt dit doen door telefonisch contact op te nemen met de afsprakenbalie/het secretariaat van de afdeling waar u behandeld wordt. Waar kan ik meer informatie vinden over administratief praktische zaken?Kijk dan op de website van de Rijksoverheid of in dit informatievel van Pro Persona: |
![]() |
CrisiskaartWat is een Crisiskaart?De Crisiskaart is een persoonlijk, klein opvouwbaar kaartje ter grootte van een bankpas. Deze kaart kan de cliënt 24 uur per dag bij zich dragen en is voor mensen die ooit een psychische crisis hebben meegemaakt of bang zijn er één mee te maken. Het is een document waarmee de cliënt vastlegt wat er moet gebeuren op het moment dat er sprake is van een (dreigende) crisis.
Lees meer over de Crisiskaart
Vragen en antwoorden over de Crisiskaart
Een Crisiskaart is een persoonlijk, klein opvouwbaar kaartje ter grootte van een bankpas, bedoeld voor mensen die weten dat ze in een psychische crisis kunnen komen. Dit kaartje kunt u 24 uur per dag bij u dragen. Op de kaart staat hoe anderen kunnen handelen in een crisissituatie, welke afspraken daarover zijn gemaakt en wie de contactpersonen zijn die geïnformeerd moeten worden.
2. Is de Crisiskaart iets voor mij? De Crisiskaart is iets voor u, als u bang bent om in een crisissituatie te komen en als u het voor of tijdens de crisis moeilijk vindt duidelijk te maken wat er met u aan de hand is. Door uw Crisiskaart op zo’n moment te laten zien, kunnen anderen lezen hoe te handelen.
3.Hoe ziet de Crisiskaart eruit?
4. Hoe kom ik aan een Crisiskaart? Als u in het bezit wilt komen van een Crisiskaart, dan kunt u bellen met een consulent in uw regio.
U stelt uw Crisiskaart op met een consulent die zelf cliëntervaring heeft in de psychiatrie.
5. Hoe gaat het maken van de Crisiskaart in zijn werk? Het maken van een Crisiskaart gaat alsvolgt in zijn werk:
6. Ik ben geen cliënt van Pro Persona. Kan ik toch een Crisiskaart krijgen? De crisiskaart kan worden aangevraagd door alle cliënten van Pro Persona. Mocht u geen cliënt (meer) zijn, dan is het eventueel mogelijk om toch een Crisiskaart aan te vragen. In dat geval is het de bedoeling dat de huisarts zorg draagt voor een goed verloop in een eventuele crisissituatie.
7. Ik woon buiten het werkgebied van Pro Persona. Kan ik een Crisiskaart krijgen? Neemt u in zo’n geval contact op met de consulent in uw regio en informeert u naar de mogelijkheden.
8. Zijn er kosten verbonden aan de Crisiskaart? Er zijn voor u geen kosten verbonden aan de Crisiskaart.
9. Worden mijn persoonlijke gegevens vertrouwelijk behandeld? Ja, uw persoonlijke gegevens worden door de consulent met zorg behandeld en opgeslagen en zijn niet toegankelijk voor derden.
10. Wat als mijn persoonlijke gegevens wijzigen? Als uw persoonlijke gegevens wijzigen geeft u dit door aan de consulent. Nadat de gegevens zijn gewijzigd ontvangt u een bijgewerkte Crisiskaart.
11. Hoe lang is mijn Crisiskaart geldig? De kaart blijft in principe geldig zolang de kaarthouder en de betrokkenen achter de afspraken staan. Jaarlijks wordt u uitgenodigd voor een evaluatiegesprek. In dit gesprek met de consulent kunt u vertellen over uw ervaringen met de Crisiskaart, eventuele klachten/opmerkingen delen en wijzigingen doorgeven.
12. Hoe krijg ik meer informatie over de kaart? Mochten nog niet al uw vragen hiermee zijn beantwoord, dan kunt u zich wenden tot de consulenten.
Wie zijn de Crisiskaart-consulenten?
|
![]() |
ErvaringsdeskundigenWat zijn ervaringsdeskundigen?Binnen Pro Persona werken ervaringsdeskundigen: vrijwilligers en medewerkers met cliëntervaring in de GGZ. Zij werken allen vanuit de overtuiging van het belang en de waarde van herstel- en krachtgericht werken.
|
![]() |
Gedragscode, huis- en afdelingsregelsWaarom heeft Pro Persona een gedragscode, huis- en afdelingsregels?Goede hulpverlening aan cliënten, integriteit, dienstverlenend en professioneel zijn en een goed arbeidsklimaat voor medewerkers, daar zet Pro Persona zich voor in. Dit stelt eisen aan de manier waarop we met elkaar omgaan. Pro Persona beschikt om die reden over een gedragscode en huisregels.
De 'Huisregels ambulante zorg' en de 'Huisregels klinische zorg' kunt u vinden in de rubriek Folders. De afdelingsregels ontvangt u op de afdeling. |
![]() |
Vergoedingen en kostenHoe worden de kosten van mijn behandeling vergoed?Als u 18 jaar of ouder bent dan wordt uw ggz-behandeling (incl. de diagnostische contacten die nodig zijn) meestal vergoed uit het basispakket van de zorgverzekering. U betaalt eigen risico voor veel vormen van zorg die uit het basispakket van de zorgverzekering worden vergoed. Let op wanneer u overstapt naar een andere zorgverzekeraar! Als uw behandeling in het nieuwe kalenderjaar doorloopt, valt dit deel onder de nieuwe polis. Check of door de nieuwe zorgverzekeraar de kosten van de behandeling (volledig) vergoed worden. Ik wil niet dat mijn diagnose op de factuur wordt vermeld. Hoe pak ik dat aan?Als u niet wilt dat de diagnose wordt vermeld op de factuur, kunt u dit kenbaar maken aan uw behandelaar. Hoe hoog is mijn eigen risico?Iedere Nederlander van 18 jaar en ouder heeft een verplicht eigen risico. Dit betekent dat u maximaal €385,00 moet betalen voor zorg die in het basispakket zit. Het kan zijn dat u daarnaast een vrijwillig eigen risico heeft afgesproken met uw zorgverzekeraar. Vanaf uw eerste contact (vaak het intakegesprek) worden kosten in rekening gebracht. Waar vind ik een overzicht van Pro Persona zorgkosten?Klik op de volgende link voor een schematisch overzicht: Bij inhoudelijke vragen van de cliënt, kan hij/zij bellen naar het secretariaat van de afdeling waar ook de behandeling plaatsvindt. Met welke gemeenten heeft Pro Persona contracten afgesloten?Pro Persona heeft met alle gemeenten in de regio, behalve Zaltbommel & Maasdriel, contracten afgesloten. Wat is het zorgprestatiemodel (ZPM)?Het zorgprestatiemodel (ZPM) gaat over de manier waarop een behandeling in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) en de forensische zorg (fz), vanaf 01-01-2022 wordt betaald. Met ggz bedoelen we generalistische ggz, gespecialiseerde ggz en langdurige ggz. Het ZPM is niet van toepassing op jeugd-ggz en ggz geleverd door de praktijkondersteuner van de huisarts. In het ZPM is afgesproken hoe de zorgverlener uw behandeling in rekening moet brengen. En er is afgesproken hoe de rekening betaald moet worden. Het ZPM gaat niet over wélke zorg u krijgt of hoe u die krijgt. Waarom een nieuwe bekostiging en wat merk ik ervan (ZPM)?De oude bekostiging voor de ggz is niet meer geschikt. Behandelaren en secretariaten waren veel tijd kwijt aan administratie. De rekeningen voor de verleende zorg waren erg onduidelijk en werden vaak pas na lange tijd verstuurd. Zo was moeilijk te achterhalen welke zorg er nu precies verleend was. Dat zorgde ook voor onduidelijkheid bij cliënten.
De zorg die u krijgt verandert niet. U kunt wel de rekening makkelijker controleren. U kunt precies zien wie u heeft gesproken, hoe lang dit gesprek geduurd heeft en wat daarvoor in rekening gebracht wordt. Ook ziet u de rekening sneller. Hoe werkt het ZPM?Uw behandeling bestaat uit verschillende onderdelen. Bijvoorbeeld gesprekken met een zorgverlener. Of een aantal dagen en nachten in een kliniek. In het ZPM heten al deze losse onderdelen zorgprestaties. De zorgprestaties staan op de declaratie die Pro Persona aan de zorgverzekeraar stuurt. Op basis hiervan weet de zorgverzekeraar welk bedrag hij aan Pro Persona moet vergoeden.
U hoeft zelf niets te doen. Pro Persona zorgt dat alle zorgprestaties binnen uw behandeling (ook de contacten die nodig zijn om tot een behandelplan te komen) opgeschreven en in rekening gebracht worden. We sturen de rekening naar de zorgverzekeraar, op een veilige manier. Hoeveel kost mijn behandeling?Wanneer uw behandeling begint is het niet meteen duidelijk hoe uw behandeling er uit gaat zien. Of hoe lang het gaat duren. Daarom is vooraf meestal niet bekend hoeveel uw behandeling in totaal gaat kosten. Het is vooraf wel duidelijk hoeveel elk onderdeel van de behandeling kost. Voor elk los onderdeel van de behandeling (de zorgprestaties) is een prijs afgesproken. Wat zie ik op het declaratieoverzicht van de zorgverzekeraar?Het is belangrijk dat het voor u duidelijk is voor welke zorg er is betaald. Daarom ziet u op het declaratieoverzicht van de zorgverzekeraar welke zorgprestaties voor uw behandeling zijn ingezet. Het declaratieoverzicht is vaak terug te vinden op de eigen risico overzichten die u van de zorgverzekeraar ontvangt. Uw zorgverzekeraar kan u helpen om het declaratieoverzicht te begrijpen en kan uitleg geven over het eigen risico dat u in het lopende kalenderjaar hebt afgesloten. Als u vragen hebt over een in rekening gebrachte zorgprestatie kunt u contact opnemen met het secretariaat van het team waar u in behandeling bent. Welke zorgprestaties zijn er?Er zijn verschillende soorten zorgprestaties:
Soms is bij een consult iets extra’s nodig. Bijvoorbeeld een tolk of reistijd bij huisbezoeken. Deze zorgprestaties heten ‘toeslagen’. Deze worden, als dat van toepassing is, bij een consult of een verblijfsdag opgeteld. Hoe zijn de tarieven voor zorgprestaties bepaald?De overheid heeft berekend hoeveel elke zorgprestatie maximaal mag kosten. Er zijn veel verschillende tarieven. Dat komt omdat bij het bepalen van de tarieven onder andere rekening is gehouden met:
Heeft u op één dag meerdere keren contact met uw zorgverlener gehad via email of chat? Dan kan dit als één consult op de rekening staan. In de tarievenzoeker van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vindt u alle maximumtarieven. Het kan zijn dat u op uw kostenoverzicht iets andere tarieven ziet. Dat komt omdat er soms met de zorgverzekeraar andere (lagere) prijzen worden afgesproken. Hoe wordt het eigen risico voor een behandeling in de ggz berekend?Het eigen risico wordt per kalenderjaar berekend. 2022 is een kalenderjaar en 2023 is een nieuw kalenderjaar. Uw zorgverzekeraar berekent of u eigen risico moet betalen. In het ZPM is de behandeling opgebouwd uit losse onderdelen: de zorgprestaties. Eén gesprek met de zorgverlener is bijvoorbeeld één losse zorgprestatie. De zorgverzekeraar telt de zorgprestaties die in 2022 plaatsvinden mee in de berekening van het eigen risico voor 2022. De zorgprestaties die in 2023 plaatsvinden, tellen mee in de berekening van het eigen risico voor 2023. Een voorbeeld: Hoe weet ik of ik eigen risico moet betalen?Andere zorgkosten gehad in hetzelfde jaar? Heeft u een hoger vrijwillig eigen risico?
Als u een behandeling krijgt in de forensische zorg dan betaalt het ministerie van Justitie en Veiligheid uw behandeling. Hierdoor heeft het ook geen invloed op jouw eigen risico van de zorgverzekering. Wilt u meer weten over uw eigen risico? Of maak u zich zorgen over of u het wel kunt betalen? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar en vraag of bijvoorbeeld een betalingsregeling mogelijk is. Wat is de stand van zaken van de contractonderhandelingen met zorgverzekeraars voor 2024?Voor iedereen die 18 jaar of ouder is, valt de behandeling die Pro Persona geeft, in het basispakket van de zorgverzekering..
Mensen die op dit moment al zorg krijgen van Pro Persona GGz, krijgen de zorgkosten in 2024 vergoed.
In december weten we meer over de uitkomst van de onderhandelingen en laten dat hier weten.
Eventuele vragen kunnen worden gesteld via het aanmeldbureau van Pro Persona: aanmelding@propersona.nl |
![]() |
WachttijdenWat zijn de wachttijden bij Pro Persona?Soms is sprake van wachttijden. De wachttijden worden beïnvloed door verschillende omstandigheden, waar we niet altijd grip op hebben.Toch geven we graag een indicatie van de wachttijden voor de intake en behandeling. U kunt deze vinden door op de volgende link te klikken: Wachttijden. |
![]() |
Wetenschappelijk onderzoekWaarom doet Pro Persona wetenschappelijk onderzoek?Om de beste behandelingen te kunnen bieden doet Pro Persona wetenschappelijk onderzoek.
Wat houdt deelname aan wetenschappelijk onderzoek in?
Wij hopen dat zo veel mogelijk mensen mee willen doen aan ons wetenschappelijk onderzoek. Zo bouwen we samen aan meer kennis en betere behandelingen!
Een paar voorbeelden van lopend onderzoek bij Pro Persona
|